שעתוק והבעה

תערוכה ממשיכה

חמישי, 31.08.23, 19:00

שבת, 04.05.24

אוצר:

רן הלל

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

כאשר צבי נטע הציג בפניי ובפני יותם יקיר, מנכ"ל מוזיאוני חיפה, את אוסף הדפסי שטרוק שלו, עיניי נדלקו. היה ברור לי שיש כאן אוצר שלם. בדירתו של מר נטע לא יכולתי לבדוק את כל ההדפסים ולספור אותם במדויק. בשנת 2022 מר נטע תרם בנדיבות למוזיאון את אוסף שטרוק שהיה ברשותו, ואני וצוות ניהול האוספים בילינו מאז שעות רבות במיונו ובסידורו. 

תפקידי במוזיאון אינו אוצר. אני משמש כמנהל האוספים, המופקד על הרישום, הסידור והשימור של אוספי מוזיאוני חיפה. קבלת אוסף חדש תמיד ממלאת אותי בחדווה ומעוררת בי רצון ללמוד אותו ולהבין אלו סודות אפשר לדלות ממנו. לאחר סיום תהליך המיון והקליטה של האוסף המרתק, התברר כי מר נטע תרם למוזיאון מאתיים ושתים עשרה הדפסים ורישומים של הרמן שטרוק, ומהם כחמישים הדפסים שלא היו דוגמאות שלהם באוספי המוזיאון. למיטב הבנתי, אפשר ללמוד רבות על תהליכי היצירה של שטרוק דווקא מן האוסף הזה. זו גם הסיבה שבגללה ביקשתי לאצור תערוכה זו, המבוססת כמעט כולה על תרומת מר נטע.

ראשיתו של האוסף באביו של צבי נטע, מר יוסף (ג'ו) בוקסנבאום, מראשוני התעשיינים בארץ וציוני נלהב, שרכש אותו כשני עשורים לאחר מות שטרוק, ככל הנראה ישירות מאלמנת האמן. האוסף שרכש מר בוקסנבאום כולל הדפסים רבים שיש בהם וריאציות על אותו מוטיב. השוואה ביניהם מלמדת רבות על תהליכי העבודה המורכבים של שטרוק ועל המחשבה הרבה שהושקעה בהם. 

אפשר לעמוד על המגוון הרב של האפשרויות שעמדו לרשותו של אמן הדפס ברמתו של שטרוק בבחירת טכניקת ההדפס, סוג הנייר, הפורמט, הסגנון, הצבע ועוד: תחריט או תצריב או הדפס אבן; קו דק וחד, כתם שחור כהה או קו רך דמוי פסטל; נייר מרובע קטן, נייר מוארך גדול, או קלף חצי שקוף; שחור־לבן או צבע, או הדפס צבוע ביד – האפשרויות היו רבות ומגוונות. טכניקות ההדפס השונות מאפשרות שכפול של היצירה שוב ושוב, ובתערוכה אפשר לראות כיצד שטרוק המשיך לעבד את לוחות ההדפס, לחקור ולחפש אחר הדימוי שרצה ליצור.

אני מקווה שהביקור בתערוכה יעורר בכם, הצופים, ולו חלק מן השמחה שהייתה כרוכה בהכנתה ויאפשר להתוודע לעושר הרב המצוי בהדפסים אלו. 

 

רן הלל

מנהל אוספי מוזיאוני חיפה

אוצר התערוכה

 

הדרכות קהל רחב בשפה העברית

לא מתקיימות הדרכות בחודש זה

לרכישת כרטיסים >>> לחצו כאן

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה