הרמן שטרוק: אמן יהודי ציוני - האוסף החדש

חמישי, 13.10.16, 20:00

שישי, 10.03.17

אוצרת: ד"ר אירית מילר

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

אוסף מוזיאון הרמן שטרוק כולל מעל אלף תחריטים והדפסי אבן שונים של האמן, שנתרמו למוזיאון או נרכשו על ידו מאז אמצע שנות החמישים של המאה שעברה. אוספיו של המוזיאון התעשרו באחרונה במאות עבודות נוספות של שטרוק: תחריטים, הדפסי אבן, ציורי מים ושמן, ספרים ואוגדנים, חפצים אישיים, כלי עבודה של האמן, מכתבים, תצלומים משפחתיים ופריטי ריהוט. האוסף המקיף מהווה הזדמנות להציג תמונה רחבה על פועלו האמנותי של שטרוק.

בתערוכה המקיפה מוצגות כמאתיים עבודות של הרמן שטרוק מאוספי המוזיאון. העבודות משקפות את שני הנושאים המרכזיים שעמם התמודד שטרוק: אדם ונוף – נושאים המשלימים זה את זה. תפיסת עולמו היהודית והציונית של האמן מיוצגת בפרקי התערוכה, העוסקים בנוף ובאדם בישראל, בדיוקנאות של אישים מסביבתו התרבותית ובחיים היהודיים והדמויות מן העיירות במזרח אירופה.

כמו כן, בתערוכה מיוצגים נופי מלחמה וחורבן מתקופת שירותו הצבאי של שטרוק במלחמת העולם הראשונה במזרח אירופה, נופים ממסעותיו ברחבי העולם ועוד. שליטתו המופלאה בטכניקות שונות של גרפיקה אמן, ניכרת בעבודות אמנותית, שבהן היה רב- המוצגות התערוכה.

מטרת התערוכה להאיר את אישיותו המיוחדת ואת זהותו של האמן בהקשרה של הסביבה החברתית והתרבותית שבה הוא התחנך ופעל, ובפרט לשקף היבטים יהודיים ביצירתו. 

פועלו האמנותי של הרמן שטרוק קשור באופן הדוק למהלך חייו ולאורח החיים שלו. האנשים שפגש והמקומות שבהם ביקר הם נושאי יצירתו. מצעירותו הוא רשם דיוקנאות של אנשי רוח, אנשי מדע ומדינאים שהעריך את פועלם.

במקביל, רשם שטרוק גם דמויות מתוך ההמון האנושי: תלמידי חכמים, בעלי מלאכה, קבצנים, נשים, ילדים ועוד. בתחריטים ובליתוגרפיות הוא תיאר נופים מתורבתים: טבע כפרי, מראות פנורמיים של עיר, גנים, בתי כנסת וכנסיות ועוד. בהיותו אמן של איפוק וריסון רגשי, הוא התבונן ממרחק על מושאי עבודותיו.


תפיסת עולמו היהודית והציונית של שטרוק ניכרת בתערוכה בייצוגים של נוף ואדם בארץ ישראל, שבה ביקר לראשונה ב-1903 ולאחר מכן התיישב בה דרך קבע ב-1922. בדיוקנאות שיצר מופיעים אישים בולטים בתרבות היהודית ובתנועה הציונית ומתוארים חיים יהודיים ודמויות מן העיירות במזרח אירופה.

בתערוכת האוסף המקפת של שטרוק, מוצגים גם מראות נוף שיצר שטרוק בצעירותו בגרמניה, ואחר כך, בעת שירותו הצבאי במלחמת העולם הראשונה, במזרח אירופה. כמו כן מוצגות מקצת עבודותיו ממסעותיו באירופה ובאמריקה. אף כי רק לעתים רחוקות שטרוק תיאר דמויות של נשים, בתערוכה מוצג מבחר עבודות בחדר משלהן.

שטרוק היה רב-אמן בטכניקות הגרפיקה האמנותית, ובפרט בתחומי התחריט והליתוגרפיה. יצירתו מתקיימת בגווני הביניים שבין הלבן והשחור. על פי רוב גודלו של הדימוי שיצר מותאם לגודל עמוד בספר שמידותיו רגילות, אך לעתים הוא זעיר. דפי עבודותיו מבקשים התבוננות אינטימית וקשובה, ולעתים אף נדרש שימוש בזכוכית מגדלת כדי להבחין בפרטים הזעירים ובדקויות.

התערוכה מאורגנת סביב נושאים שלכל אחד מהם מוקדש חדר תצוגה: אל ארץ ישראל – אדם ונוף; היכל התהילה של שטרוק – דיוקנאות ודמויות; ימי המלחמה הגדולה באירופה המזרחית; גרמניה – בעיר ובכפר; עזרת נשים; האמן כתייר.

נעילה: מרץ 2017

למידע על הדרכות בתערוכה לחץ כאן

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה